Čeprav marsikdo ob besedi ‘omejitev’ zastriže z ušesi, pa so te zelo pomembne v življenju vsakega človeka – še posebej otrok. Meje so namreč tiste, ki določajo, znotraj katerega prostora se je varno zadrževati, kar dobi posebno težo, ko naš otrok zakoraka v obdobje najstništva.
Če ste starši otroka, ki vstopa v svet najstništva – torej je star med 10 in 12 let – potem je ta članek za vas. Vaš otrok namreč doživlja pomembno obdobje v svojem razvoju, ki je zaznamovano s hitrimi telesnimi in čustvenimi spremembami, oblikovanjem njegove identitete in krepitvijo socialnih veščin. Hkrati pa postaja otrok vse bolj vpet v digitalni svet, ki vpliva na njegov način razmišljanja, učenja in socializacije.
Če ste imeli v otrokovih mlajših letih občutek, da ima največjo težo vaša beseda, se bo v obdobju predadolescence, kot se imenuje obdobje med 10.–12. letom starosti, to spremenilo. Digitalizacija in uporaba spleta imata namreč pomemben vpliv na otroke v tej starostni skupini, internet in digitalne tehnologije pa ponujajo številne izobraževalne vire, ki lahko otroku pomagajo ne samo pri učenju, temveč tudi razvoju njegovih sposobnosti. Odgovorov zato ne bo več iskal pri nas, ampak bo našel interaktivne učne igre, poučne video posnetke ali spletne strani, na katerih bo našel vse, kar potrebuje tako za zabavo kot za domačo nalogo.
Razumevanje nas, staršev (četudi sami morda nismo uporabniki družbenih omrežij), da so družbena omrežja postala pomemben del življenja otrok v tej starostni skupini, je ključnega pomena. Ta mu namreč omogočajo povezovanje s prijatelji, izmenjevanje sporočil in mu omogočajo prostor, kjer lahko deli svoje izkušnje, interese ter se izrazi. Vse to pa ključno prispeva k njihovemu občutku pripadnosti in socialne integracije. Ne smemo pa pozabiti, da smo tudi starši s svojim ravnanjem tudi na spletu otrokom vzgled, še posebej najstniki hitro opazijo, ko nekaj zahtevamo in drugo sami izvajamo. Bodimo dober zgled.
Digitalna tehnologija vpliva na način, kako mladostniki vzpostavljajo in ohranjajo socialne stike in odnose. Medtem ko lahko spletno komuniciranje olajša stik s prijatelji, pa je zelo pomembno, da svojega otroka spodbujamo tudi k fizičnim socialnim interakcijam – da se dogovori s prijatelji po pouku in po končanih šolskih obveznostih in da čim več časa preživi ob dejavnostih, ki omogočajo fizični stik (športne in ustvarjalne aktivnosti, druženje, zabava). Otrok se sodelovanja, empatije in komunikacije ne more naučiti prek zaslona, ampak med prijateljsko igro in druženjem. Tam se ustvarjajo za življenje najpomembnejše vezi.
Odvisnost od zaslonov pri otrocih, starih med 10 in 12 let, je postala pomembna tema v sodobni družbi, saj so otroci vedno bolj izpostavljeni različnim digitalnim napravam, kot so pametni telefoni, tablice, računalniki in igralne konzole. Ta odvisnost lahko vpliva na različna področja njihovega življenja, vključno z njihovim fizičnim zdravjem, čustvenim razvojem, socialnimi interakcijami, šolskim uspehom in spanjem.
Ena glavnih skrbi je prekomerno sedenje pred zasloni, kar lahko vodi v pomanjkanje telesne aktivnosti in posledično v telesno neaktivnost ter povečano tveganje za debelost in druge zdravstvene težave. Poleg tega lahko prekomerna uporaba zaslonov vpliva tudi na otrokov čustveni razvoj, saj preveč časa, preživetega na spletu, zmanjša čas, ki ga otrok preživi z družino in prijatelji v ‘resničnem življenju’. To lahko vodi v težave pri socialnih interakcijah in razvoju socialnih veščin.
Poleg tega lahko prekomerna uporaba zaslonov negativno vpliva na otrokov učni uspeh, saj odvrača njegovo pozornost od šolskih obveznosti in omeji čas, ki bi bil sicer namenjen učenju in domačim nalogam. Kot starši pa moramo razmišljati tudi o omejitvi zaslonov v večernih in nočnih urah, saj lahko njihova uporaba moti otrokov spanec, kar posledično vodi v utrujenost, težave s koncentracijo in tudi poslabšanje šolskih rezultatov.
Za reševanje problema odvisnosti od zaslonov pri otrocih je pomembno, da starši postavimo jasne meje in omejitve glede časa, ki ga preživijo pred zasloni. Poleg tega je pomembno tudi, da se z otrokom odprto in iskreno pogovorimo glede uporabe mobitela, tablice itd., ter skupaj z njim poiščemo načine, kako uravnotežiti digitalno in resnično življenje. Razvoj tehnologij in umetna inteligenca omogoča danes ogromno uporabnih spletnih rešitev, žal pa so v porastu tudi spletne prevare, na katere moramo biti pozorni vsi uporabniki. In ravno znanje je tisto, ki nam omogoča, da se lažje izognemo morebitnim pastem na spletu. Zato je pomembno, da starši spremljamo in se izobražujemo tudi na tem področju, da se z otroki in najstniki o tem pogovarjamo. Tehnologija nas povezuje, če jo uporabljamo pametno, zato poskrbimo za zmerno in odgovorno rabo ter ustrezno preventivno zaščito domačega interneta in naprav.
V otrokovi glavi navadno oznanja samo, kaj starši dovolimo in predvsem česa ne. Zato je treba izbrati pravi način, kako se z njim v obdobju vstopa v najstništvo pogovoriti o tematikah, ki so pomembne za njegov razvoj. Vse omejitve mu lahko mirno razložimo in jih tudi utemeljimo – mu predstavimo, zakaj tako razmišljamo, in kakšen je namen omejitev. Otroku moramo predstaviti, kakšne pasti prežijo na spletu, kje naj išče informacije, kakšno digitalno sled pušča za seboj, katere podatke naj deli na internetu itd.
Pri tem pa ne pozabimo: naše besede največ pomenijo, če jih otrok vidi tudi v dejanjih. Bodimo torej najboljši zgled in se tudi sami držimo tega, kar pričakujemo od otroka.