To je bil prvi odziv moje stare mame na idejo, da bi bilo super, če bi šla nazaj v šolo. In čeprav se ji je zamisel zdela sila nenavadna, so se takrat v njenih očeh prižgale iskrice. Jaz si zanjo želim, da je aktivna, da se druži in da njeni možgani ne upehajo, ona pa, da ni sama in v stresu. Poiskali sva rešitev, ki je rešila obe.
Že od malega nosim v sebi misel, da znanja in prijateljev ne moreš imeti nikoli preveč. To se zdi še posebej ključno, ko posameznik pride v življenjsko obdobje, ko se upokoji, zamenja okolje (selitve, migracije) ali se zaradi različnih okoliščin umakne iz družbenega sveta. Takrat je učenje ključnega pomena, saj omogoča osebno rast, povezovanje in krepitev veščin, ki jih že imamo ali pa bi jih radi izboljšali. Posledično pa to lahko vpliva na možnosti zaposlovanja, večjo finančno stabilnost in v končni fazi večjo samopodobo in boljše počutje.
Ker poznam primer nekdanjega zapornika, ki je nov začetek zarisal prav s programom Andragoškega centra Slovenije in projekti, ki so jih ponujali v sklopu vseživljenjskega učenja, sem enako predlagala stari mami. Po smrti njenega moža se je zaprla v svoj svet, odložila knjige in križanke in zelo opustila stike s prijateljicami. Ideja o udeležbi in sodelovanju v projektih znotraj Andragoškega centra Slovenije se mi je zato zdela briljantna.
Po odzivu, da je pri 76 prestara, da bi šla nazaj ”v šolo”, kot sama rada reče, sem jo peljala na delavnice, ki so potekale v slopu Tednov vseživljenjskega učenja. Začetni dvom je prerasel v navdušenje, ko je izvedela, česa vse se lahko nauči, in videla, kako zabavno se je naučiti nekaj novega v družbi enako mislečih. Danes je navdušena bralka in ”učenka”, ki jo najbolj zanima digitalna pismenost. Dodatno motivacijo pa je dobila, ko je spoznala še zgodbo Marije Metlika, ki se je po upokojitvi odločila za redni študij umetnostne zgodovine in ga tudi uspešno končala. Takrat je prvič rekla, da so leta samo številke in da je njena največja izguba pravzaprav čas, ki je dolg (=dolgčas).
Z mislijo, da nikoli nisi prestar, da bi se začel učiti nekaj novega, se je zaključila tudi predstavitev projekta Lahko.si, ki ga je Andragoški center Slovenije (ACS) obelodanil kot ”nekaj velikega”. Pod njihovim okriljem se namreč začenjata petletni projekt Ozaveščanje za vseživljenjsko učenje (VŽU) in prva vseslovenska medijska kampanja Lahko.si. Projekt naslavlja eno ključnih potreb sodobne družbe – učenje skozi vse življenje, saj je to temelj za osebno rast, večjo zaposljivost in aktivno sodelovanje v skupnosti. ”Z njim bomo širili zavest o potrebnosti učenja v vseh življenjskih obdobjih in njegovi prisotnosti v različnih življenjskih okoliščinah. Doseči želimo najširše razumevanje dejstva, da je vseživljenjsko nadgrajevanje znanja in spretnosti gonilna sila za zviševanje zaposljivosti, osebnostno rast in sožitje v skupnostih,” je projekt opisala dr. Nataša Potočnik.
”Znanja ti nihče ne more vzeti. Kar je v tvoji glavi, je v tvoji glavi. Pika. Konec.” To so bile besede predsednice dr. Nataše Pirc Musar, ki so dale vetra vsem, ki smo bili prisotni na predstavitvi projekta, ki nagovarja vse odrasle od 15. leta dalje zunaj formalnega šolskega sistema (starejši, mlajši odrasli z nižjo stopnjo izobrazbe, migrante in nekdanje zapornike) in jih poziva k nadgrajevanju svojih spretnosti.
Učenje mora biti dostopno in zabavno, pri čemer je dr. Darjo Felda, minister za vzgojo in izobraževanje, izpostavil še štiri razloge, zakaj je vseživljenjsko učenje pomembno: pomaga nam pri prilagajanju na spremembe, omogoča osebnostno rast, saj spodbuja kritično mišljenje, ustvarjalnost in samozavest, omogoča socialno vključenost in izboljšuje zaposlitvene možnosti. Opozoril pa je tudi na pomembno vlogo izobraževalcev odraslih in pomen podpornega okolja: ”Na vseživljenjsko učenje moramo gledati kot na nujnost današnjega časa. Za učinkovito vseživljenjsko učenje je potrebno podporno okolje, ki olajša učenje v različnih kontekstih, vključno z delovnimi mesti in skupnostmi.”
Projekt Lahko.si bo usmerjalo 12 regijskih koordinatorjev za vseživljenjsko učenje, ki zagovarjajo predvsem, da mora biti izobraževanje dostopno v vseh okoljih, da mora potekati v lastnem ritmu in da ne sme biti stresno. Za obdobje 2024–2028 napovedujejo 50 novih dogodkov za ozaveščanje o pomenu VŽU po vsej Sloveniji, na spletnem portalu Lahko.si pa bodo z interaktivnimi vsebinami krepili voljo do učenja in motivirali posameznike, da prevzamejo odgovornost za svojo pot učenja in nadaljujejo svoj osebni in profesionalni razvoj.
TUKAJ si lahko pogledate zanimive vsebine in spoznajte zares navdihujoče zgodbe.
Vseživljenjsko učenje je gibalo osebne in poklicne rasti posameznika, zato se pravzaprav nikoli ne bi smeli nehati učiti. Kar je tudi cilj projekta Lahko.si, ki ga vodi mag. Urška Bittner Pipan: »Naš cilj je ustvariti gibanje radovednih in na inovativen način nagovoriti vse generacije. Z vsebino in dogodki bomo spodbujali radovednost in željo po učenju v vsakdanjem življenju. S sloganom Lahko.si, ki temelji na univerzalni resnici Dokler živiš, se učiš, želimo ozavestiti prisotnost, dostopnost in transformativno moč vseživljenjskega učenja. V hitro spreminjajoči se družbi so prilagajanje, kritično razmišljanje in nadgrajevanje veščin ključnega pomena za osebni in družbeni razvoj.«
Če bi vsak dan vsaj 20 minut brali, bi v enem letu prebrali približno 1,8 milijona besed. Pa ne samo prebrali, ob tem bi se veliko novega tudi naučili, krepili bi empatijo, razvijali besedni zaklad in jezikovne sposobnosti, krepili koncentracijo in sposobnost osredotočanja, spodbujali domišljijo in ustvarjalnost, razvijali empatičnost, izboljšali spomin in kognitivne funkcije, zmanjšali stres ter izboljšali mentalno zdravje, obenem pa spodbujali kritično mišljenje.
Si lahko to tudi ti?
Lahko.si!