Toksično delovno okolje lahko počasi, a vztrajno uničuje vašo samozavest, zdravje in veselje do dela. Ne glede na to, kako dober je vaš položaj ali kako dobro opravljate svoje delo, vas negativna kultura lahko izčrpa in potisne čez rob. Če se ob ponedeljkih zbudite z občutkom teže, je morda čas, da preverite, ali delate v okolju, ki vam ne koristi.
Toksično okolje ni nujno tisto, kjer zaposleni kričijo in žalijo. Velikokrat gre za prikrite vzorce, ki sčasoma povzročijo nezadovoljstvo, stres in izgorelost. To so lahko nerealna pričakovanja, pomanjkanje podpore, slaba komunikacija ali ignoriranje težav. Na portalu MojeDelo.com, kjer redno objavljajo kakovostne karierne vsebine in prosta delovna mesta, opozarjajo, da dolgoročno delo v takem okolju negativno vpliva na motivacijo, produktivnost in celo zdravje zaposlenih.
Eden najpogostejših znakov je stalna napetost. Če že zjutraj občutite odpor do službe, če vam sodelavci ali nadrejeni povzročajo nelagodje, če vas nihče ne sliši ali podpira –morda delate v nezdravem okolju. Tudi visoka fluktuacija zaposlenih, pasivna agresivnost, razširjene govorice in nepotizem so alarmantni znaki, i jih vsekakor ne gre zanemariti. Pogosto se v takih okoljih pojavlja tudi pomanjkanje priznanja, saj se uspehi spregledajo, napake pa se kaznujejo.
Razširjeni znaki vključujejo:
Ti in podobni znaki niso le neprijetnosti – so opozorila, da se vaša psihološka meja počasi, a nevarno izčrpava. Če se zavedate, da vas služba redno spravlja v tesnobo, je čas, da ukrepate. Na MojeDelo.com lahko najdete članke o tem, kako prepoznati nezdrave vzorce na delovnem mestu in kako se jim postaviti po robu.
Težave v odnosih s sodelavci še ne pomenijo nujno toksičnega okolja, a lahko znatno vplivajo na vaše počutje in učinkovitost pri delu. Če imate občutek, da vas sodelavci ignorirajo, ne sprejemajo ali celo sabotirajo, se najprej vprašajte, ali gre za posameznike ali širši vzorec v ekipi. V primeru manjših nesoglasij je dobro, da poskusite z iskrenim, mirnim pogovorom, kjer izrazite svoje občutke in poslušate tudi drugo stran. Morda gre le za nesporazume, ki se jih da razrešiti z več jasnosti in odprtosti.
Če pa odnosi že dlje časa povzročajo stres in občutek izključenosti, ne ostajajte v tišini. Pogovorite se z vodjo, mentorjem ali kadrovsko službo. Morda niso niti vedeli, da obstaja težava. Včasih pomaga že to, da nekdo nevtralen situacijo vidi z distance in pomaga poiskati rešitev. Pomembno je tudi, da ohranite svojo profesionalnost. Tudi če vas sodelavci izzivajo, ostanite spoštljivi in se osredotočite na svoje delo. Gradite odnose s tistimi, s katerimi gre, in se opomnite, da niste v službi zato, da bi vas vsi imeli radi – ampak da dobro opravite svoje naloge in ohranite sebe.
Najprej je pomembno, da zaupate svojim občutkom. Če nekaj ne deluje, to najverjetneje drži. Pomembno je, da se pogovorite z osebo, ki ji zaupate – sodelavcem, prijateljem ali celo kadrovsko službo, če je to mogoče. Včasih se lahko situacija izboljša z odprtim pogovorom ali spremembo v komunikaciji.
– Ne jemljite stvari osebno – pogosto toksični vzorci izvirajo iz organizacije, ne iz vas.
– Postavite meje – jasno povejte, kaj je sprejemljivo in česa ne boste več tolerirali.
– Vzdržujte stik z ljudmi izven službe – podpora prijateljev in družine je ključna.
– Poskrbite za svoje duševno zdravje – gibanje, spanec in čas zase niso luksuz, temveč nuja.
In kar je najpomembnejše – ne čakajte predolgo. Čakanje, da se stvari same uredijo, vas lahko stane zdravja. Vsakdo si zasluži delo v okolju, ki spodbuja rast, ne pa v okolju, ki vas izčrpava.
Iskanje zaposlitve in predstavljanje samega sebe potencialnim bodočim delodajalcem vsekakor ni mačji kašelj. To opravilo je veliko lažje, če poznate metode učinkovitega iskanja zaposlitve. V veliko pomoč pa so vam lahko tudi karierni nasveti, ki jih redno objavljajo na portalu MojeDelo.com, kjer so na voljo tudi najnovejši oglasi za delo in informacije o razvoju kariere.